Všeto začalo už v roku 1959, keď do Martina prišli dvaja mladí ľudia z Oravy – Ján Parížek a jeho manželka Mária. Prišli z chudobného kraja a vedeli, že aj v Martine im neostáva nič iné, len tvrdá práca. Po pár rokoch sa obaja dostali do vtedy najväčšej obchodnej potravinárskej spoločnosti ZDROJ – obaja ako pracovníci a neskôr vedúci predajní mäsa a údenín. Nie náhodou bola ich predajňa mäsa, známa ako “ pri ekonomickej“ tou najlepšou a najvychytenejšou v Martine už v 70-tych a 80-tych rokoch. A keď Ján Parížek prevzal aj zdrojársku výrobňu mäsových výrobkov a začal vyrábať povestné „parížkovské“ klobásy, základ na rodinnú tradíciu bol založený.
Po roku 1989 sa aj Parížekovci pustili do podnikania. Zo Zdroja odišli, kúpili starý chátrajúci dom pri bývalej tehelni a pustili sa do výroby mäsových výrobkov. Postupne opravovali a prerábali výrobňu, získavali nových zákazníkov a hlavne – stále vyrábali tie povestné „parížkovské“ dobroty. Základný sortiment nebol široký – možno 15 druhov výrobkov – ale všetky by boli dnes hodné medaily za kvalitu. Vyrábalo sa len z čistého mäsa, z čerstvej suroviny z regiónu Turca, z kvalitných korenín…o Éčkach a chémii vtedy nikto ani nechyroval. Do podnikania zapojili aj obidve dcéry, v roku 1996 mladšia dcéra Janka otvorila na základe skúseností zo 7-ročného pobytu v Rakúsku novú modernú predajňu mäsa na Bjornsonovej ulici. Malá predajňa v rodinnom dome v tom čase ohurovala všetkým – zariadením z dreva, čistotou, širokým sortimentom čerstvého mäsa a domácich výrobkov, milou obsluhou na rakúsky štýl, ale aj takou maličkosťou ako bolo mletie mäsa priamo na predajni. Niet sa čo diviť, že rady zákazníkov stáli ďaleko pred predajňou….Predajňa stojí a predáva dodnes. Tak ako pred 20-timi rokmi, tak aj dnes v nej nájdete všetko to, čo na začiatku.
Zdroj foto: facebook.com/Mäso-Parížek
Ale čas a vývoj sa nedá zastaviť a tak aj naša spoločnosť sa stále rozvíjala a napredovala. V roku 2003 prebrala vedenie spoločnosti Janka Parížeková. Boli to neľahké časy nástupu hypermarketov a supermarketov na slovenský trh, časy nástupu nekvality a chémie do potravinárskych výrobkov, časy zlacňovania výrobkov za cenu znižovania kvality. Najdôležitejšie kritérium bola cena – všetci výrobcovia sa pretekali v tom, kto ponúkne najlacnejší výrobok. Čo na tom, že sa už ale vôbec na mäsový výrobok nepodobal…..táto filozofia sa však v našej spoločnosti vôbec neujala. Naďalej sme vyrábali výrobky podľa starých receptov pána Parížeka. Okrem nich sme objavovali a skúšali ďaľšie – našli sme 150 rokov starý recept na Šovdru , sušenú šunku a skúšali sme ju dovtedy, kým sa z nej nestal jeden z najlepších produktov na Slovensku vôbec. Rozširovali sme sortiment – hoci hlavnou výrobnou komoditou boli tradičné klobásy, úspech a dobré meno si získali postupbne aj naše Špekačky a Spišské párky, rôzne druhy šuniek, pečeňovky či tlačenky. Základom všetkých výrobkov je mäso a prírodné koreniny. Vyrábame len z čerstvého mäsa, prevažne sa snažíme nakupovať slovenské bravčové a hovädzie mäso.Celkovo v súčasnej dobe vyrába spoločnosť viac ako 5o druhov mäsových výrobkov.
Zdroj foto: facebook.com/Mäso-Parížek
S rozširujúcou sa výrobou pribúdali zákazníci, zväčšovali sa rozvozy a otvárali sa naše vlastné predajne. Dnes má naša spoločnosť tri vlastné predajne a viac ako 100 odberateľov čerstvého mäsa a výrobkov po celom Slovensku. Každý rok pribúdajú odberatelia, ktorí si uvedomili, že kvalita má svoju cenu a každý rok nám pribúdajú zákazníci, ktorí chcú jednoducho také mäsové výrobky, ako boli kedysi.
Ruka v ruke s novým sortimentom a pribúdajúcimi zákazníkmi sme modernizovali výrobu, ale vždy tak, aby ostali zachované tradičné postupy. Dnes ako jediní na Slovensku dokážeme v schválenej prevádzke vyprodukovať výrobky údené v klasických murovaných údiarňach a sušené v drevených sušiarňach – bez štartovacích kultúr, bez moderných počítačom riadených klimatizačných komôr a nerezových údiarní. Stále vyrábame tak, ako kedysi – a dokážeme to aj vo väčších množstvách. Práve údenie priamym dymom z bukového dreva je to, čo robí naše výrobky jedinečnými – sú voňavé, chutné, trvanlivé. Samozrejme, takáto výroba je náročná na čas, priestory a hlavne ľudský faktor. Ale v tom je sila našej spoločnosti – v ľuďoch, ktorí to dokážu!
Zdroj: masoparizek.sk